De oorlog in AI is begonnen, of niet?

Door: Jaap

19 juni 2023

Blog

De oorlog is begonnen, toch? Voor media is dat een pakkende titel en misschien is het ook wel waar. De oorlog om de grootste te zijn in AI lijkt losgebarsten in techland en toch doen bedrijven er alles aan om dat niet zo te laten lijken. Google en Microsoft voeren inmiddels de boventoon in deze strijd (laten we het vooral geen oorlog noemen) met de implementaties die aanstaande zijn in de verschillende tools.

 

Google

In een interview met Nieuwsuur zegt Google duidelijk dat het geen wedstrijd is om wie de grootste wordt. Als je 2-0 achter staat is dat natuurlijk een logische opmerking. Alles kan nog gebeuren, Parijs is nog ver en zo hebben we nog wel wat algemeenheden die we kunnen gebruiken.

Google deed er op Google I/O ook al alles aan om een dergelijk beeld neer te zetten. Ik heb ze niet geteld, iemand anders ongetwijfdeld wel, maar het is vele malen gezegd dat Google al jaren werk aan AI en de inzet ervan in de tools van Google. En dat klopt ook, alleen ze hebben nooit echt voor een revolutie gezorgd. Ja, in Gmail konden je zinnen afgemaakt worden en andere slimme kleinigheidjes waren aanwezig. Maar een complete mail genereren, en opnieuw genereren met een andere toon was er niet bij. Google “wijdt” dit aan de voorzichtigheid die ze betrachten bij de technologie. En daar zal ongetwijfeld een kern van waarheid in zitten.

Wat de echte reden is? Geen idee. Feit is wel dat Google I/O 2023 nagenoeg volledig in het teken stond van AI in al zijn vormen. Code (her)schrijven, Google Sheets opmaken en volledige teksten genereren, alles kwam aan bod. 

Inmiddels is duidelijk dat wij Europeanen nog even moeten wachten op Google Bard om te chatten. Recent kwam het nieuws naar buiten dat de introductie uitgesteld is vanwege vragen omtrent privacy, althans dat lijkt de reden te zijn. “Meerdere factoren” werd als officiële reden gegeven, net als “Een dienst als Bard willen we aanpassen aan de lokale omstandigheden en alles meteen goed doen.”

We zullen ons tot die tijd bezig moeten houden met andere tools.

Google search zoals we dat kennen gaat veranderen door AI, maar wanneer is nog even de vraag.

Microsoft

Waar investeringen in tech nog wel eens de plank mis willen slaan, is de investering van Microsoft in OpenAI de juiste gebleken. Maar liefst 10 miljard pompte de gigant in OpenAI. Daarmee kreeg Microsoft toegang tot de technologie van het bedrijf en kunnen ze deze gebruiken in hun tools, zoals Teams, Word en Excel. De tools van Microsoft zijn de meest gebruike office tools ter wereld en dus is het gerechtvaardigd deze te verbeteren met AI om zo de leiding vast te houden. Daarnaast wil Microsoft de strijd aangaan met Google op het gebied van zoeken. 

 

Bing

Naast de investeringen in de officetools van Microsoft is Bing uigebreid met de functies van AI. Zo kun je chatten met de zoekmachine en genereert deze, naast de zoekresultaten, antwoorden op je vraag. En dat gaat niet alleen om teksten. Zoals te verwachten genereert deze nieuwe tech groei voor Bing. In maart kwam het nieuws naar buiten dat de grens van 100 miljoen dagelijkse actieve gebruikers was gepasseerd. Een enorm getal en een flinke groei voor Bing. In een interview met The Verge stelt hoofd consumentenmarketing Yusuf Mehdi zich nederig op door op te merken dat ze een kleine speler zijn op de markt van online search. Eigenlijk lijkt hij hier te zeggen dat het geen wedstrijd is (…).

Adobe Firefly

Een grote speler die ik graag wil benoemen is Adobe. Voor creatives een bekend en onmisbare tool die dagelijks wordt gebruikt, waaronder door ondergetekende. Adobe speelt mee in de strijd om de consument. Misschien niet op het schaakbord van Google en Microsoft, maar zeker wel als het gaat om de visuele generatieve AI die we inmiddels leren kennen. Wat is er speciaal aan Adobe? Dat heeft te maken met rechten.

Er zijn meerdere rechtzaken lopende die betrekking hebben op auteursrechten. Want wat wij als output krijgen van de AI is ergens op gebasseerd. De AI die creatieve output geeft, heeft inspiratie opgedaan door teksten te lezen en afbeeldingen en video te bekijken. De vraag is nu, worden de rechten van de makers geschonden?

Maar wat Adobe heel slim doet is de afbeeldingenbibliotheek van Adobe gebruiken voor hun eigen AI. Ze hebben de rechten van de afbeeldingen (en straks ook video) al en en training hun AI (Firefly) hiermee. Daarnaast wil Adobe, om problemen te voorkomen de output van Firefly gaan oormerken zodat deze kan worden herkend als AI gegenereerde content.

Adobe is wat mij betreft one to watch!

Iedereen wil wel een stukje taart

In verschillende media wordt al gesproken over de nieuwe goudkoorts in Sillicon Valley. Ontwikkelaars van kleine AI tools geven gas bij om zich te mengen in de strijd om een stukje van de AI-taart. Het gaat dan om relatief kleine bedrijfjes die single purpose tools op de markt brengen, zoals bijvoorbeeld Midjourney of Jasper. Hoewel deze tools inmiddels grote aftrek kennen richten ze zich op een deel van de markt. Midjourney doet dat met afbeeldingen, Jasper met tekst en inmiddels is bijvoorbeeld Stable Diffusion bezig met AI gegenereerde video. Door de enorme hype die is ontstaan door ChatGPT verdienen deze bedrijfjes geld aan de beta’s die ze introduceren en er abonnementen aan kunnen hangen om deze te gebruiken.

Het is afwachten wat de toekomst zal zijn voor dergelijke bedrijven. Vaak zijn ze populair in de niche die ze bedienen zoals bij creatives. Tegelijk snoepen ze een marktaandeel af van de techreuzen, en het zou dus geen verrassing zijn als er binnenkort vele miljarden worden neergelegd voor het opkopen de technologie van deze relatief kleine spelers.

Ik zet mijn geld er niet op in om te zien wie de eerste zal zijn! Waar ik mijn handen voor in het vuur durf te steken is dat ik zeker weet dat we nog vee nieuws zullen krijgen de komende jaren. Ik ben alvast enthousiast over de mogelijkheden die we gaan zien in AI.

Lees meer blogposts van FortyTwoAI

Ook aan de slag met AI?

FortyTwoAI helpt je op weg om de stap te zetten!

Of het gaat om de eerste stap of om een verdiepinsslag te maken, FortyTwoAI is jouw aanspreekpunt om AI in jouw bedrijf te introduceren. Laten we wel wezen, AI is here to stay dus laten we dan meteen eruit halen wat erin zit!